Czas pracy kierowcy - co mówią polskie i europejskie regulacje?

Czas pracy kierowcy
Materiały prasowe

Czas pracy kierowcy - polskie i europejskie regulacje określają go dość niejasno. Jak obliczyć, ile pracownik musi spędzić za kierownicą i kiedy powinien udać się na przysługujący mu odpoczynek? Sprawdź!

 

  1. Ile mogą pracować kierowcy?
  2. Kurs: „Czas pracy kierowcy - polskie i europejskie regulacje”
  3. Nieprawidłowo obliczony czas pracy kierowcy – konsekwencje

 

Ile mogą pracować kierowcy?

Jeśli chodzi o czas pracy kierowcy - polskie i europejskie regulacje definiują, ile pracownicy firm spedytorskich powinni poświęcić na wykonywanie obowiązków. Nie są to jednak wartości jasne: aby obliczyć czas pracy, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim wymaganą częstotliwość odpoczynków (przeczytaj więcej na stronie: https://star.edu.pl/czas-pracy-kierowcy).

 

Według regulacji, limit jazdy wynosi 56 godzin dla jednego tygodnia kalendarzowego i 90 godzin dla dwóch tygodni. Aby jednak uniknąć sytuacji, w której kierowca jeździ kilkadziesiąt godzin pod rząd, a później odpoczywa przez resztę tygodnia, wprowadzono rozporządzenie zwane dobowym czasem pracy.

 

Dobowy czas pracy, określa czas wykonywania obowiązków zawodowych każdorazowo pomiędzy dobowymi odpoczynkami. Jak wygląda to w praktyce? Po skończonej pracy, kierowca ma wolną dobę, a podczas następnych 24 godzin musi przepracować 13 godzin. Niestety: to dopiero początek.

 

Nie rzadziej niż co sześć okresów 24-godzinnej przerwy, kierowcy przypada tydzień wolnego. To nie wszystko! Obliczeń nie ułatwia fakt, że według dyrektywy, przeciętny tygodniowy czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 48 godzin. Okazuje się więc, że aby prawidłowo obliczyć całkowity miesięczny czas pracy podwładnego, musimy wziąć pod uwagę nie jedną, a wiele różnorodnych zmiennych.

 

Kurs: „Czas pracy kierowcy - polskie i europejskie regulacje”

Jak nie pogubić się w skomplikowanych obliczeniach, sporządzić prawidłowy grafik i uniknąć potężnych kar finansowych? Najlepszym rozwiązaniem dla niedoświadczonych firm spedycyjnych jest zdecydowanie się na profesjonalne szkolenia z czasu pracy kierowców. Taki kurs jest przydatny także dla działu księgowości, kadr, jak i dla samych kierowców, którzy powinni być szczególnie świadomi swoich praw i obowiązków.

 

Podczas szkolenia, uczestnicy zostają zapoznani z obowiązującymi normami i zaleceniami, pracując na przykładach, pokazujących przykładowe kontrole Inspekcji Transportu Drogowego wraz z nieprawidłowościami, jakie instytucja wykryła w realnych firmach polskich i europejskich spedytorów.

 

Trener porusza też temat obsługi tachografu cyfrowego i wyjaśnia różnice pomiędzy Rozporządzeniem 561 a ustawą o czasie pracy kierowców, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się niejasne, a nawet: sprzeczne. To właśnie zrozumienie trudnych, urzędowych definicji i ustaw jest kluczem do sukcesu: podobnie jak w szkole, bez zrozumienia wzoru, nie wykona się obliczeń.

 

Szkolenie rozwieje raz na zawsze wątpliwości kadr, ucząc uczestników w prosty sposób obliczać czas pracy kierowcy, długość przerw i odpoczynków w prowadzeniu pojazdów, a także: pokazując popularne systemy czasu pracy, wykorzystywane przez największe firmy. Uczestnicy kursu, zyskają też dostęp do baz teoretycznych, umożliwiających samodzielne wykonanie ewidencji w dowolnym momencie po zakończeniu szkolenia.

 

Kurs dostępny jest w formie online, jednak komunikacja z trenerem przebiega dokładnie tak samo, jak na spotkaniu twarzą w twarz. W każdym momencie możesz dopytać o szczegóły, wyjawić swoje wątpliwości czy poprosić o doprecyzowanie wraz z rysunkiem na tablicy interaktywnej. Nie musisz wychodzić z domu, by nabyć niezbędne umiejętności. Plusem jest też wąskie grono kursantów: przy niewielkiej liczbie szkolonych osób, trener poświęci wystarczająco dużo czasu Tobie i Twojej firmie.

 

Nieprawidłowo obliczony czas pracy kierowcy – konsekwencje

Co stanie się w sytuacji, kiedy zaniedbamy przepisy i ustalimy niezgodny z przepisami grafik? Konsekwencje mogą być fatalne! W przypadku, w którym firma spedycyjna nie prowadzi prawidłowo ewidencji lub doprowadza do naruszeń, podczas Kontroli Państwowej Inspekcji Pracy może liczyć się z otrzymaniem wezwania do zapłacenia grzywny w wysokości od 1000 do nawet 30 000 zł. To może pociągnąć za sobą inne nieprzyjemne konsekwencje, jeśli traktowani nieprawidłowo kierowcy upomną się sądownie o zadośćuczynienie. Jak powszechnie wiadomo: lepiej zapobiegać, niż leczyć.

 

Czy warto więc wziąć udział w kursie, ułatwiającym ustalenie tygodniowego czasu pracy kierowcy? Naszym zdaniem: tak. Podczas uczestnictwa w szkoleniu, poruszane zostają nie tylko kwestie prowadzenia ewidencji, ale również tematyka związana z rozliczaniem kosztów pracy, podróży, rekompensowania nadgodzin, a nawet: sprawy związane z prowadzeniem dokumentacji firmowej. Podczas kontroli, dochodzi wszak nie tylko do sprawdzenia ewidencji dotyczących czasu pracy, ale także do zweryfikowania wszystkich dokumentacji bieżących wydatków, wynagrodzeń pracowniczych czy rekompensat. Podczas wielogodzinnego szkolenia nauczysz się wszystkiego tego, co może usprawnić twoją dotychczasową pracę – szczególnie tę związaną z ,,papierkową robotą”!

Artykuł sponsorowany